Elektricificering af danske jernbanestrækninger

Elektricificering af danske jernbanestrækninger

Banedanmarks elektrificeringsprogram skal elektrificere yderligere 1.362 km jernbane. I maj 2017 blev den første strækning, den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov, færdig og klar til de første el-tog. De næste strækninger bliver Den Nye Bane København-Ringsted samt strækningerne mellem Køge Nord og Næstved, Roskilde og Kalundborg samt Ringsted og Femern.
Desuden er det planlagt at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg. Dermed ligger der en langsigtet plan for elektrificeringen af den danske jernbane.

Første elektriske strækning var S-tog strækningen Frederiksberg – Hellerup – Frederiksberg der blev ibrugtaget 3. april 1934.

Kystbanen blev elektrificeret i perioden 1982 – 1986
København-Helsingør: ibrugtaget 19. marts 1986
Rungsted Kyst – Helsingør: Spændingssat i september 1984

København H-Roskilde  28-05-1988
Roskilde-Slagelse 1989
Slagelse-Korsør 1992
Odense-Fredericia 1995
Storebælt, Nyborg-Odense, Snoghøj-Kolding-Padborg, Tinglev-Sønderborg 01-06-1997

København H-Københavns Lufthavn 1998
Øresundsbroen 01-07-2000

Esbjerg – Lunderskov (57 km) – 2014-2017, ibrugtaget 03-08-2017

Køge Nord – Næstved. Den 45 kilometer lange enkeltsporede jernbanestrækning elektricificeres. Det forberedende arbejde startede i 2015, og selve elektrificeringen forventes afsluttet i 2019.

———
Høje Taastrup indviet 31. maj 1986,

Tak til Søren Peter Sørensen, Teknisk Support kørestrøm, Banedanmark, for disse udførlige oplysninger

Redigeret 3/9-2017

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *